Taal vlag
Lees verder
REPORTER VAN DE BINNENWERELD

Geestverruimende tekeningen van Stance Oonk

Links een los vrouwenhoofd en rechts een in het niets bengelende man. Een potloodtekening van kunstenaar Stance Oonk ('s Hertogenbosch,1959). Onderaan het vel papier staat geschreven ‘papa gaat’.Het mannenlichaam is dunnetjes geschetst, een arm en een been zijn al in het papier opgelost...
REPORTER VAN DE BINNENWERELD

Georganiseerde visioenen


Wat Oonk betreft komen de beelden die ze optekent uit een bron die haar persoonlijke bevattingsvermogen overstijgt. Uit een gebied zonder massa of coördinaten, dat opmerkelijk genoeg wel topografisch is ingericht en vaste locaties kent. Oonk reist ernaartoe met behulp van uitgebreide rituelen. In de ontvankelijke staat waar ze zich daar bevindt, dienen de voorstellingen die ze zal afbeelden zich voor haar geestesoog aan. Ze organiseert in feite een visioen...
REPORTER VAN DE BINNENWERELD

Intuïtie als leidraad


Oonk beproeft vanaf haar jongvolwassenheid allerlei methodes die haar toegang kunnen bieden tot het creatieve en mystieke - van bio energetica en tantra tot bodyscans, readings en geleide visualisaties. Magie, psychologie, fantasie, inspiratie, concentratie - voor Oonk valt het samen. Zij kiest radicaal voor intuïtie als leidraad...
REPORTER VAN DE BINNENWERELD

Het magische in de kunsttheorie


Het magische heeft een ingewikkelde status in de kunstbeschouwing, al is esoterie nauw verbonden met diverse pioniers van de moderne en hedendaagse kunst. Een van de vermoedelijk eerste abstracte schilderijen, van Hilma af Klint, ontstond in 1906 naar aanleiding van een séance. Kandinsky, Malevitsj, Mondriaan - drie zwaargewichten van de moderne kunst die zich lieten inspireren door het bovennatuurlijke...
REPORTER VAN DE BINNENWERELD
Het magische in de kunsttheorie

De tekeningen van Oonk mogen een sjamanistische herkomst hebben, toch doet haar werk in esthetische zin geen spirituele ontstaansgeschiedenis vermoeden. De snoeperige pastelkleuren, mandala’s, fantasy-wezens, psychedelische patronen en occulte symbolen die typerend zijn voor New Age zijn nergens te bekennen — hooguit treft de insider een enkele mythische verwijzing.
Oonks beeldtaal is kortom niet ‘traditioneel occult’. Ondertussen oefent haar werk wel kracht uit op de beschouwer, die wordt meegelokt naar een onvast en droomachtig gebied. De tekeningen werken als membranen. Maar waar kom je terecht, als je je erin begeeft? In de binnenwereld van Oonk?

Het is in al zijn eenvoud een schokkende gedachte - iedere mens heeft een binnenwereld. Een onzichtbaar geestelijk territorium, waar zijn ervaringen, herinneringen, angsten en verlangens onderdak vinden. Een domein waar fantasieën en feiten met elkaar verstrengeld raken, het bewustzijn voedend met associaties en referenties. De composthoop van de geest. Een ongrijpbaar gebied dat niettemin ieders vaste geestelijke standplaats is, doorgaans ontoegankelijk voor derden. Oonk geeft de onstoffelijke binnenwereld gestalte en nodigt ons uit. Het blijkt goed begaanbaar terrein. Misschien zijn alle menselijke binnenwerelden wel corresponderende vaten, net zo ongrijpbaar overlappend als de tijdsgeest en het collectieve geheugen.

De energie waarmee Oonk de vormgeving van haar binnenwereld ter hand neemt is heel aantrekkelijk, net als het schijnbare gemak waarmee ze naar believen visioenen oproept. Het is alsof ze haar eigen virtual reality bij zich draagt. Zij heeft geen drugs, games of religieuze instituten nodig om het banale hier en nu te ontstijgen, en zich over te geven aan een amalgaam van escapisme, reflectie, troost en fantasie. Als kunstenaar opereert ze als een reporter uit de binnenwereld. Met haar geestverruimende kunst verslaat ze manifestaties vanuit het grensgebied waar het bewuste en onbewuste in elkaar overlopen.

Richtje Reinsma
18 mei 2017