Taal vlag
Lees verder
Dan dans je

Er staat iets op het spel in het werk van Stance Oonk. Ze stelt de basale ingrediënten van het leven zelf aan de orde. Archetypische beelden zijn het, die op intuïtieve wijze tot stand komen. Ze lijken afkomstig uit de wereld achter de zichtbare werkelijkheid.

Het zwaartepunt in het werk wordt gevormd door haar tekeningen, veelal gemaakt in inkt. Eerder in bruine en rode tinten en nu vooral in helder oranje als tegenhanger van het zwart. Ze exploreren de persoonlijke ruimte, met menselijke wezens in relatie tot zichzelf en de ander, begeleidende dierfiguren en transformaties die gepaard gaan met de cyclus van het leven.

De tekeningen moeten in één keer goed zijn. Dat vraagt om een hoge concentratie, waarbij het erop aankomt het juiste moment te grijpen en rechtstreeks tot de essentie te komen. Oonk: “Als je gezegd hebt wat je wilde zeggen moet je stoppen en het niet mooier willen maken, anders raak je het onherroepelijk kwijt.” Het werk ontleent haar kracht aan die samengebalde energie.

Stance Oonk maakt niet alleen handzame tekeningen in inkt maar werkt ook op grotere formaten in houtskool en Japanse kwast, waarbij ze haar hele lichaam inzet en zelf onderdeel wordt van de tekening. Daarnaast maakt ze collages en schilderijen in een veelkleuriger palet. Hier is de ruimte rondom het belangrijkste onderwerp; de natuurlijke of architectonische omgeving, zoals een meer, bergen of een plein. Die omgevende ruimte koppelt ze vervolgens aan de diepste binnenwereld, bijvoorbeeld in een schilderij met een hart als pomp in een machinekamer.

“Als je beweegt in het ritme van je hart, dan dans je”, zo stelt Oonk. Die dans heeft de vorm van een lemniscaat, draait om geven en nemen en verenigt overgave met terugveren. Haar dynamische voorstellingen dragen iets vloeibaars in zich mee. Die fundamentele energie, datgene waar het in essentie om gaat, stroomt, maakt uitwisseling mogelijk en is - blijvend - in wording.

Renée Borgonjen 2015
Artikelen
alternatief2

2015 - Oerkunst Stance Oonk
Artikel Haarlems Dagblad, Jaap Timmers, donderdag 29-10-2015

Haarlem
De vloer in haar atelier ligt bezaaid met tekeningen en schilderingen. Het zijn nieuwe werken die Stance Oonk (1959) laat zien in het weekend. Kraaien en mensfiguren zien we. Oonk die haar werken publiceert in Hollands Maandblad, is een vaste waarde voor de Kunstlijn.

Aan de vooravond van deze artistieke happening vertelt de kunstenares over haar bijzondere werkwijze met een meditatief moment ter voorbereiding. De creatie van kunst wordt zo een haast natuurlijk proces, vertelt ze. Haar tekenstudenten kunnen erover meepraten. Behalve het onder de knie krijgen van technieken leren ze hun diepste ik controle te geven over potlood en penseel.

"Door de oefeningen kom je los van alledaagse ballast, van gedoe op je werk, of ruzie met je vrouw. Ik zeg meestal dat je dan in de 'stand vrij'komt, en dan kan de creativiteit gaan stromen. Het werkt onmiddelijk". De studenten zijn na de meditatie direct geconcentreerd en werken dan alsof zij zich in hun eigen atelier bevinden. Sommigen zijn zo verknocht aan de les dat zij al vijftien jaar komen. 'Bij jou kom ik in een paradijsje',zij iemand eens. Bezinning en 'visualisaties' gaan vloeiend over in kunst. Stance Oonk vraagt de leerlingen de ogen te sluiten en naar een favoriete plek te gaan. De beelden en gebeurtenissen die zij daar zelf oproepen, mogen ze overbrengen op papier. "Er is veel meer op de wereld dan we denken".

"De leerlingen maken geweldige dingen", vindt Oonk. "Twee van hen hebben met hun collectie in het Haags Gemeentemuseum gehangen. Een student is heel geordend. Soms creëert hij chaos, maar dan wil hij die meteen weer ordenen. Gisteravond zat hier een meisje de hele avond te werken zonder iets te vragen en zonder dat ik iets hoefde te zeggen. Ik zie dat als een compliment, zij zit op haar eigen stroom".

De essentie van het lesgeven voor Stance Oonk is dat mensen zich bewust worden waarom zij doen wat ze doen. Haar filosofie: "Als elk mens verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen daden, zou er geen oorlog zijn". Stance Oonk ziet ze komen. Mensen met een burn-out, vaak hoogopgeleide vrouwen met torenhoge ambities die onderuit gingen. "Ze vinden zichzelf terug en ik help ze daarbij een beetje. Als de bron open gaat, is dat prachtig. Hoe werkt dat bij de kunstenares zelf? Een dag niet werken, maakt haar chagerijnig en moe, vertelt ze. Dan spoedt ze zich naar het atelier, waar zij eerst los moet komen.

Ze droomt ervan dat zij niet meer de regie heeft over wat er gebeurt en haar kunstwerken helemaal autonoom tot stand komen. Ze schildert graag op blote voeten, soms liggend en werkt snel. De kraai is haar 'tussenpersoon tussen de ene en de andere wereld'. In die andere wereld zoekt ze oerbeelden. Sommige kunstenaars maken geëngageerde of opiniërende kunst, Stance kijkt wat onder de thema's schuil gaat.
2015 - Poses Stance Oonk in CASTELLVM AQVAE
Artikel Haarlems Dagblad, Jaap Timmers, zaterdag 30-5-2015

Bloemendaal
Getekende mensfiguren van kunstenaar Stance Oonk (1959) doen mythologisch aan. Ze staan in ongemakkelijke, soms ook sensuele houdingen.

Oonk lijkt op zoek naar de oervormen van het leven in rood, zwart en blauw. Werk van haar is te zien in CASTELLVM AQVAE in Bloemendaal. Geen betere omgeving denkbaar om dit werk op je te laten inwerken. De spreidstand dringt zich op. Op de schildering 'Trust' staat een vrouw die zich veilig voelt in spagaat zit. De tekening 'Dans' oogt als een mensstudie, maar dan een weerloze tegenhanger van de Vitruviusmens. Wat zij tekent moet in één klap goed zijn, zegt Stance Oonk in een gesprek met Renée Borgonjen. "Als je gezegd hebt wat je wilde zeggen, moet je stoppen en het niet mooier willen maken, anders raak je het onherroepelijk kwijt".
2012 - Expositie Aphrodite in De Vishal Haarlem

In de Griekse mythologie is Aphrodite de alchemistische godin. Ze heeft het vermogen te transformeren, te creëren, te betoveren en te beïnvloeden. Wat ze doet, gebeurt met volledige overgave en bij haar in de buurt raak je onder invloed, ze raakt je in je ziel zodat je nooit meer dezelfde bent.

De onderliggende uitdaging voor mij lag erin te kijken of ik de Griekse godinnen te weten: Demeter, Artemis, Persephone, Athene, Hestia, Hera en Aphrodite terug kan vinden in het werk van de kunstenaars. Deze godinnen wandelen al zo’n 20 jaar met me mee. Ik vind ze boeiend omdat ze samen alle verschillende aspecten van het vrouw zijn bevatten. Ik geef er workshops en trainingen over.

Gastcurator Stance Oonk
On boundaries
door Ivana Ivcovik

Voor het kunstcentrum Kadmium in Delft verzorgde ik de opening van de expositie van werken van Ivan Grubanov en Stance Oonk. Meer informatie over de tentoonstelling is hier te vinden. Dit is de tekst die bij de opening werd uitgesproken: "Geachte aanwezigen, ‘Datgene wat is, interesseert mij geen zak’ vertelde Stance Oonk mij vorige week in haar Haarlemse atelier. ‘Wat mij boeit is wat er niet is. Of wat er